Norsk flagg, klikk for norsk språk American Flag click for english language

Velomobil Media viser her en oversikt over velomobilbrukere i Norge. Velomobil har en høy miljøprofil, og er det mest energieffektive kjøretøy i verden. Hvis du har en velomobil og ønsker å bli listet på disse sidene, send oss en epost med bilder og tekst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Logo Den Grønne Sykkel

Velomobil brukere i Norge
Anders Løberg forteller om sin velomobil, WAW 045.


Velomobil er en lun farkost om vinteren, ingen kald trekk, og du velter heller ikke på glatt føre...


Velomobiltur i Lofoten sommeren 2008

.
Velomobiltur Bergen-Oslo 12-14.juli 2008, 550 km totalt. Her på vei opp Måbødalen.

Hvorfor skaffet jeg meg en velomobil?
Jeg søkte etter raske sykler, og fant en liggesykkel, M5. Ble fascinert av at disse syklene gikk
mye raskere enn vanlige sykler med "diamant-ramme". Se film om M5 her Fant ut at disse syklene kunne
vinne over de tradisjonelle racerne, fordi de hadde lavere luftmotstand, mindre overflate mot vinden.
Jeg leste at en av disse M5-syklene med full lukket kåpe i karbon hadde vunnet Trondheim-Oslo,
og slått første tradisjonelle racer med flere timer! Dette måtte jeg finne ut mer om, og jeg fant IHPVA,
den internasjonale Human Powered Vehicle -organisasjonen. Via denne, fant jeg mer om hastighets-
rekorder og det viser seg at det er mulig for et menneske å nå 130 km/t ved hjelp av pedalkraft i
en velomobil. (Varna Diablo) Les mer om rekordene her: www.easyracers.com Se fartsrekorden her.
Så tenkte jeg at jeg skulle greie
meg uten bil, året rundt. Det viser seg at gjennomsnittsbilturen i Europa er på ca. 5 km. Størstedelen av
en bil sin levetid, sitter du i kø, eller kjører til butikken for å handle brød og røyk... Siden begynnelsen av 90-tallet harjeg vært veldig opptatt klimaspørsmål, og hva kan jeg bidra med? Jo, erstatte bilen der den forurenser
mest, på vei til jobb og ellers daglige småturer.

Jeg lette videre, og fant Alleweder og Quest. Jeg så også på Flevobike
sin Versatile, som er en videreutvikling av Alleweder-konstruksjonen. Den så stilig ut. Men mitt hjerte
slo ekstra hardt for WAW-en. WAW er konstruert av Frederik Van De Walle, og lages i dag av Katanga, Brno i Tsjekkia. Det er nå laget totalt ca. 220 WAW, jeg har skaffet meg nr. 44, 45 og 69.


WAW velomobil kan deles i tre for lettere transport, her er drivverket, 65 tenner fremme med Schlumpf
Mountain Drive planetgir 1:2,5, som gir letteste gir framme med 26 tenner


WAW045 velomobil har følgende spesifikasjoner:
Bygget av Fietser i Belgia
Importør: Pedalkraft i Danmark
Serienr: WAW045
Vekt: 25 kg
Farge: RAL 2004 Orange
Karosseri: Aramidforsterket Kevlar karosseri, lettvektsversjon.
Gir framme: Schlumpf Mountain Drive 1:2,5 65t/26t
Gir bak: NuVinci N360 Trinnløst planetgir (10-36)
Sturmy Archer 70mm trommelbremser framme
Hjul framme: 20", hjul bak: 28"
Dekk: Framme: 20" Schwalbe Durano slics, Bak: 700C/ 28" Thick Slicks
Mc Pherson oppheng, demping framme, styres av spaker.
Fart: 50 km/t v/250 Watt, 80 km/t v/1 hk.
Se Kreuzotter speed kalkulator

Perfekt testvær på Nesttun 25. november 2007, WAW045 velomobil med sykkeltrille.
Velomobil er et praktisk kjøretøy, som er trygt på vinteren, dersom du holder riktig fart, og ser an
vær og føre. Velomobilen kan også være et nyttekjøretøy, med tilhenger, og plass til en god del

handlevarer og bagasje.

Her er mine tre WAW, nr 69, 45 og 44. Jeg selger WAW i Norge, Canada og
USA gjennom mitt selskap Velomobil Media.  Se http://www.velomobil.no