Bruk av naturfiber i velomobilproduksjon

Velomobilen er i utgangspunktet et miljøvennlig kjøretøy, med null utslipp i forbindelse
med bruk. Det er noen grep som kan gjøres for at velomobilen skal kunne score enda høyere
på miljøfaktor,
og det ligger i materialbruken på produksjonen, om disse er laget av kunststoff

eller naturlige materialer. Aluminium, karbon og kevlar, og diverse plaststoffer som er oljebaserte
"fossil-produkter", er energikrevende og gir klimagassutslipp i forbindelse med produksjonen av råmaterialet.
Det finnes miljøvennlige erstatninger, -plantefibre som er sterkere enn både stål og karbonfiber.

Et par eksempler:
Bambus
har bedre strekkevne enn stål.
Hampfiber-kompositt er Lettere, Sterkere, Rimeligere enn karbonfiber. Brukes bl.a i vindturbin-vinger
for å få ned vekten vs. karbonfiber.

Materialer som Kokos, Manilla, Sisal, Lindebast og Hamp kan i mange tilfeller erstatte glassfiber og karbonfiber.

Rammer i limtre og bambus kan i mange tilfeller være lettere enn aluminium.

Det lages i dag topp sykkelrammer for konkurransebruk i bambus/hamp og tre, felger i tre etc.

For å få en så miljøvennlig velomobilproduksjon som mulig, bør det brukes lokale råmaterialer, der dette
er mulig. Limtre prioriteres framfor bambus(som må importeres). Lindebast og Hamp foran Kokos og Manilla.

Les artikkel om bruk av hamp i bl.a bilproduksjon her

210