Bruk av naturfiber i velomobilproduksjon
Velomobilen er
i utgangspunktet et miljøvennlig kjøretøy, med null utslipp
i forbindelse
med bruk. Det er noen grep som kan gjøres for at velomobilen skal kunne
score enda høyere på
miljøfaktor,
og det ligger i materialbruken på produksjonen, om
disse er laget av kunststoff
eller naturlige
materialer. Aluminium, karbon og kevlar, og diverse plaststoffer som er oljebaserte
"fossil-produkter",
er energikrevende og gir klimagassutslipp i forbindelse med produksjonen av
råmaterialet.
Det finnes miljøvennlige
erstatninger, -plantefibre som er sterkere enn både stål og karbonfiber.
Et par eksempler:
Bambus
har bedre strekkevne enn stål.
Hampfiber-kompositt
er Lettere, Sterkere, Rimeligere enn karbonfiber. Brukes
bl.a i vindturbin-vinger
for å få ned vekten vs. karbonfiber.
Materialer som Kokos,
Manilla,
Sisal, Lindebast
og Hamp kan
i mange tilfeller erstatte glassfiber og karbonfiber.
Rammer i limtre og bambus kan i mange tilfeller være lettere enn aluminium.
Det lages i dag topp sykkelrammer for konkurransebruk i bambus/hamp og tre, felger i tre etc.
For å få
en så miljøvennlig velomobilproduksjon som mulig, bør det
brukes lokale råmaterialer, der dette
er mulig. Limtre
prioriteres framfor bambus(som må importeres). Lindebast og Hamp foran
Kokos og Manilla.
Les artikkel om bruk av hamp i bl.a bilproduksjon her
210